Klachten

Nu Niet Zwanger streeft ernaar dat iedereen in de vruchtbare leeftijd in vrijheid en verantwoordelijkheid zelf kan kiezen voor kinderen, het aantal kinderen en voor het moment waarop zij kinderen willen krijgen. Zonder dat hierbij sprake is van drang, dwang, discriminatie of geweld. Het zelfbeschikkingsrecht en de keuzevrijheid van eenieder staat hierbij voorop. Tegelijkertijd heeft iedereen recht op toegang tot informatie, educatie en middelen, om bewuste en geïnformeerde keuzes te kunnen maken over de eigen reproductieve gezondheid.

Toch kan zorg in de praktijk anders geboden of ervaren worden. Dan is het belangrijk hierover in gesprek te gaan met elkaar en zo nodig gebruik te maken van het recht hierover een klacht in te dienen.

Uitvoering van Nu Niet Zwanger

Nu Niet Zwanger wordt uitgevoerd door de 25 GGD’en in Nederland. Inhoudelijk coördinatoren die bij deze GGD’en werkzaam zijn trainen professionals hoe zij in hun praktijk met hun patiënten/cliënten in gesprek kunnen gaan over kinderwens, seksualiteit en anticonceptie.

Klacht over de eigen hulpverlener

Wanneer iemand een klacht wil indienen over de zorg die door de eigen hulpverlener is geboden in het kader van Nu Niet Zwanger kan hij of zij contact opnemen met de organisatie en/of de hulpverlener die hem of haar normaal gesproken begeleid. Iedere hulpverleningsorganisatie heeft een klachtenregeling en een onafhankelijke klachtencommissie. De hulpverlener kan assisteren bij het indienen van een klacht.

Klacht over de inhoudelijk coördinator Nu Niet Zwanger

Wanneer iemand een klacht wil indienden over de zorg die door een inhoudelijk coördinator Nu Niet Zwanger is geboden, kan deze klacht worden ingediend bij de GGD waar deze inhoudelijk coördinator werkzaam is. Dat zal doorgaans de GGD zijn van de gemeente waar deze zorg is geboden.

Klacht over het programma Nu Niet Zwanger

Wanneer iemand een klacht wil indienen over het programma Nu Niet Zwanger, óf onduidelijk is waar iemand met een klacht terecht kan, is het mogelijk deze klacht in te dienen bij het landelijk team van Nu Niet Zwanger via nnz@ggdghor.nl en wordt er binnen vijf werkdagen contact opgenomen.

Het landelijk team monitort klachten die regionaal binnenkomen ten aanzien van de handelswijze van Nu Niet Zwanger.